söndag 23 mars 2008

Att snigla

Har vid ett par tillfällen haft diskussioner om uttrycket att snigla. Eller sniglar överlag. Snigelspår. Detta är nu kopplat till det kvinnliga könet. Vi är bibliotekarier, inga skogsmullar. Jag har själv aldrig hört talas om detta förut och blev ganska ställd när Cobra började prata om det. Kom väl fram till att det verkar vara ett lokalt uttryck, mer eller mindre. Uppenbarligen inte känt över hela landet, eftersom jag inte var den enda oinvigda. Uppstår ju alltid uttryck lite varstans, som ingen annan känner till - ibland inte ens lokalt. Kommer ihåg min lillasyster och hennes årskull. Ditt jävla öga var tydligen ett vedertaget begrepp på min gamla högstadieskola, bara några år efter att jag slutat där. För mig tedde det sig obegripligt... Vart kom ögat ifrån?

Nåja. Till min förvåning och munterhet läste jag nu kulturchefens krönika i dagens GP. Däri avhandlades bröderna Schulmans blogg på VF:s sida, i vilken de tydligen kommenterar en viss persons snigelspår... Det finns fler som använder uttrycket! Cobra och hennes familj är inte ensamma! ;P

2 kommentarer:

Carsan sa...

Jag visste väl att vi kunde uttrycka oss väl i min familj..

Anonym sa...

:-)
Precis som dig främmandes till ordet(därav att jag googla o hamlade här). Fick höra det för första gången igår. En kvinnlig ollning tydligen.
Var med i ett spel(riktigt tillverkat spel då, "Jag har aldrig"). Stod i spelet: "Jag har aldrig ollat/sniglat något".
Så tydligen är det relativt vanligt ord, om det finns med i vuxenspel.