måndag 3 mars 2008

Samtalskonversation 101!

Jag var på fest i fredags och en kille som läser till civilingenjör i datalogi började pratade med mig. Han började så smått med att fråga vad jag heter och vad jag läser etc. Bara normala, vänliga frågor. So far so good. Men när jag säger att jag läser till bibliotekarie replikerar han "behöver man utbildning för det?!"

Det är knappast första gången jag får frågan och antagligen inte den sista men jag blir lika arg varenda gång. Jag blir så arg att jag tappar alla argument och bara känner mig dum som läser det här för ingen tycker att det behövs utbildning. Det kanske inte behövs utbildning? Det kanske bara är alla på BHS som fattat fel? Resten av världen har rätt och vi har fel?

En människa med lite känsla för vad man bör och inte bör säga hade sagt något i stil med "jaha? Bibliotekarie? Jamen det är klart att det behövs utbildning för det" eller "Jag har aldrig reflekterat att det behövs utbildning för det". Att fråga om fyra års utbildning verkligen är nödvändigt är big nono! Jag har aldrig i frågasatt varför det behövs civilingenjörer i datalogi och knappt någon annan utbildning heller och när jag gjort det har jag kommit på mig själv och skämts. Samtalen brukar självdö när den här frågan har ställts.

Varför ska jag behöva motivera varför jag pluggar det jag gör?!?!

Inga kommentarer: